دانلود فایل درسی و آموزشی

دانلود فایل درسی، مقاله، پایان نامه، پاورپوینت، تحقیق، درسی، کمک درسی، کسب درآمد، کنکور، دروس دانشگاه، دوره متوسطه و ابتدایی

بروزرسانی: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

با استفاده از کلمه کلیدی مناسب، فایل مورد نظر خود را بیابید.

تعداد فایل: 438607

  پاورپوینت تاریخ زبان فارسی – F023

دانلود پاورپوینت تاریخ زبان فارسی با فرمت ppt ودر ۱۷۹ اسلاید قابل ویرایش قسمتی از متن پاورپوینت تاریخ زبان فارسی نام درس:‌ تاریخ زبان فارسی.تعداد واحد درسی: ۲نام منبع درسی: تاریخ زبان فارسی.مؤلف: دکتر مهری باقری معرفی و راهنمایی کلی طرح درس «تاریخ زبان فارسی» و جایگاه آن در میان

دانلود تاریخ زبان با فرمت ppt ودر ۱۷۹ اسلاید قابل ویرایش

قسمتی از متن پاورپوینت تاریخ زبان فارسی

نام درس:‌ تاریخ زبان فارسی.
تعداد واحد درسی: ۲
نام منبع درسی: تاریخ زبان فارسی.
مؤلف: دکتر مهری باقری

 

معرفی و راهنمایی کلی «تاریخ زبان فارسی» و جایگاه آن در میان درسهای دیگر: هدف کلی این درس آشنایی با تاریخ تحول زبان و بررسی دوره‌های تاریخی زبان فارسی در سه دوره مستقل فارسی باستان، فارسی میانه و فارسی جدید (نو).

در این درس با بررسی و مقایسه‌ زبانهای ایران قبل از و تحولات آنها و چگونگی تحول و پیدایش فارسی بعد از اسلام بررسی می‌شود.

 

تغییراتی که در زبان رخ می‌دهد تصادفی و اتفاقی نیست بلکه تابع قوانین و قواعد معینی است و به همین دلیل، با اینکه هر زبانی از صورت اصلی خود بسیار دور شده است، می‌توان رابطه آن را با اصل و با زبانهای دیگری که از آن منشعب شده‌اند تشخیص داد.

زبان مانند یک امر طبیعی به طریقی مشخص تحول و تکامل می‌یابد و به‌همین دلیل باید دانست که تغییر یا دور شدن یک صورت زبانی از اصل و صورت قدیمی خطا و غلط شمرده نمی‌شود بلکه معلول رویدادهای اجتناب‌ناپذیر زمان است.

در دوره باستان هر اسم به هشت حالت مختلف صرف می‌شد و علایم صرفی نیز تکواژهایی پایانی بود که به واژه ساده می‌پیوست.

 پاورپوینت تاریخ زبان فارسی

در فارسی جدید، با حذف تکواژهای پایانی، نه تنها نظام صرف اسامی به کلی از بین‌رفته بلکه ساخت جنس دستوری و شمار مثنی نیز از دستگاه زبان خارج شده است.

دگرگونی دیگری که در فارسی جدید مشاهده می‌شود، تغییر ترتیب اجزای جمله است. به‌عبارت دیگر، قواعد نحوی و روابط همنشینی در دستگاه این زبان از دوره باستان تا دوره جدید تحول یافته است.

هر زبانی در هر زمان در حال تحول است و از جهات مختلفی تغییر می‌کند. آواها و شیوه ترکیب آنها با وضع پیشین تفاوت می‌کند و آواهایی جدید با قوانین واج‌آرایی نوینی در زبان معمول می‌شود.

علل و عوامل دگرگونی زبان را می‌توان در دو عنوان کلی دسته‌بندی کرد:
۱. علل خارجی یا برون‌زبانی
۲. علل داخلی یا درون‌زبانی

 

نکته جالب توجه این است که واژگان زبان بیش از هر چیز می‌تواند دگرگونیهای اجتماعی را منعکس کند.

 

همان طور که دستگاههای صرفی و نحوی و اصوات زبانها متفاوت و متمایز از یکدیگرند، تحول زبانها در طول تاریخ نیز یکسان صورت نگرفته است و هر زبان در مسیر و جهتی خاص خود متحول و دگرگون شده است.

 

 

توجه: شما برای دریافت این فایل از “ ایندکسی ” خارج و وارد سایت فروشنده می شوید؛ از این رو مسئولیت کمّی و کیفی فایل خریداری شده بر عهده فروشنده خواهد بود.

www.novin.com