گزارش نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها شرکت سهامی برق منطقه ای مازندران و گلستان
فهرست مندرجات
عنوان صفحه
۱ – مقدمه ……………………….. ۳
۲ – ماده ۱ – تعریف نظام پیشنهادها …………………. ۴
۳ – ماده ۲ – اهداف نظام پیشنهادها …………………. ۴
۴ – ماده ۳ – گستره استقرار …………………………… .. ۵
۵ – ماده ۴ – تعاریف کلیدی …………………………….. ۵
۶ – ماده ۵ – ارکان و تشکیلات اجرایی ……………. ۶
۷ – ماده ۶ – موضوع و زمینه پیشنهاد………………… ۱۲
۸ – ماده ۷ – موارد خارج از چارچوب نظام پیشنهادها ……………………….. ۱۳
۹ – ماده ۸ – شرایط عمومی پذیرش پیشنهاد…… ۱۴
۱۰ – ماده ۹ – فرآیند اجرای کار ………………………. ۱۵
۱۱ – ماده ۱۰ – چگونگی ارزیابی پیشنهادهای تصویب شده …………….. ۱۷
۱۲ – ماده ۱۱ – پرداخت حق الزحمه کارشناسان و اعضای کمیته ……. ۲۰
۱۳ – ماده ۱۲ – تقدیر نامه کتبی ……………………….. ۲۱
۱۴ – ماده ۱۳ – منابع مالی . ۲۱
۱۵ – ماده ۱۴ – نحوه بازنگری ………………………… ۲۱
۱۶ – ماده ۱۵ – شاخص های اندازه گیری ………. ۲۲
۱۷ – ماده ۱۶ – رضایت مندی کارکنان………….. ۲۲
۱۸—ماده ۱۷ – مراجع تصویب آیین نامه …………………………….. ۲۲
۱۹ – پیوست ها شامل : . ۲۳
– آئین نامه داخلی کمیته مرکزی نظام پیشنهادها ………………… ۲۴
– فرمهای اجرایی …………………………….. ۲۶
ماده ۱ – تعریف نظام پیشنهادها
نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها بخشی از نظام جامع کیفیت T.Q.M است که به منظور ایجاد روحیه مشارکت فردی و گروهی در بین کارکنان و در راستای بهبود فرآیندها و افزایش بهره وری در سازمان استقرار می یابد.
به منظور اجرای هرچه بهتر و دقیق تر نظام پیشنهادها، کمیته هایی به همین نام با اهداف، ارکان، ضوابط و فرآیند مشروحه ذیل در شرکت برق منطقه ای مازندران تشکیل می گردد.
ماده ۲ – اهداف نظام پیشنهادها
- ارج نهادن به شان و منزلت انسانی کارکنان و قابلیت های آنان در محیط کار و عینیت بخشیدن به مبانی فرهنگ اسلامی مبنی بر تعالی انسانها.
۲ – فراهم نمودن زمینه تحقق اهداف و سیاستهای بنیادی کشور در جهت کاهش
وابستگی و نیل به خودکفائی.
۳ – تقویت حس مسئولیت و ایجاد انگیزه در بکارگیری نیروی ابداع و ابتکار
کارکنان و شکوفائی استعدادها.
ماده ۳ – گستره استقرار
این آئین نامه در تمامی سطوح سازمانی شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان نافذ بوده و کلیه ذینفعان [ کارکنان ، پیمانکاران ، مشتریان
ماده ۴ – تعاریف کلیدی
- پیشنهاد : عبارت است از هر گونه ایده و راهکاری که باعث حل مشکل و بهبود در فعالیت ها و فرآیندهای موجود ، ارائه خدمات و بطور کلی منجر به هر گونه بهبودی دروضعیت شرکت گردد .
- وظیفه سازمانی : وظیفه ای است که عدم انجام آن
ماده ۵ – ارکان وتشکیلات اجرایی
الف ) – مدیر عامل
ب ) – کمیته مرکزی نظام پیشنهادها
ج ) _ کمیته های تخصصی نظام پیشنهادها
د ) _ مجری نظام پیشنهادها
ه ) _ دبیرخانه نظام پینشهادها
و ) _ گروه های کارشناسی
الف ) – مدیریت عامل :
مدیر عامل ، رئیس نظام پیشنهادها می باشند و وظایف ایشان در مقام ریاست این سیستم عبارت است از :
۱ – رد یا تائید مصوبات کمیته مرکزی و کمیته های تخصصی نظام پیشنهادها
۲ – انتصاب اعضای کمیته مرکزی و کمیته
تبصره ۱ – ریاست این کمیته بر عهده مدیر عامل بوده و مجری نظام مشارکت کارکنان بعنوان دبیر اجرایی آن خواهد بود .
تبصره ۲ – این ترکیب تابع نمودار سازمانی شرکت بوده و هرگونه تغییر درسطوح معاونت ها و مدیریت های مستقل عینا درآن اعمال می شود .
تبصره ۳ – جلسات این کمیته بر اساس آئین
شرح وظایف کمیته مرکزی نظام پیشنهادها :
۱ – تدوین و تبیین سیاست های کلی و راهبردی ، نگرش ها و جهت گیری اصلی سیستم پیشنهادها در مقاطع کوتاه مدت و بلند مدت .
۲ – برنامه ریزی و سیاست گذاری کلی در زمینه آموزش و تبلیغات در جهت گسترش فرهنگ مشارکت .
ج ) – کمیته های تخصصی نظام پیشنهادها و وظائف آنها
– به منظور بررسی پیشنهادهای واصله و همچنین بررسی گزارش اجرای پیشنهادهای مصوب و اتخاذ تصمیم در خصوص رد یا پذیرش آنها ، کمیته های تخصصی بشرح ذیل تشکیل می گردد .
۱ – کمیته تخصصی فنی
– این کمیته وظیفه بررسی پیشنهادهای مربوط به طرحهای شبکه انتقال ، فوق توزیع را بر عهده داشته و ترکیب آن عبارت است از :
– معاون بهره برداری رئیس کمیته
– معاون برنامه ریزی و تحقیقات – عضو
-کمیته تخصصی ICT
این کمیته به منظور بررسی پیشنهادهای مربوط به سیستمهای یکپارچه، فن آوری اطلاعات وارتباطات ، سخت افزار، نرم افزار، شبکه و سایر موارد مرتبط با IT و ICT شرکت با ترکیب ذیل تشکیل می گردد :
- مشاور ICT مدیرعامل – رئیس کمیته
- مدیر دفتر فن آوری اطلاعات و ارتباطات – نایب رئیس
- مدیر دفتر دیسپاچینگ منطقه ای شمال – عضو
- کارشناس مسئول سخت افزار و شبکه – عضو
- کارشناس مسئول نرم افزار – عضو
- مجری نظام پیشنهادها – عضو
- دبیر کمیته های تخصصی نظام پیشنهادها
ریاست این کمیته بر عهده مشاور ICT مدیرعامل بوده و در غیاب ایشان مدیر
د ) – دبیرخانه نظام پیشنهادها و شرح وظایف آن
نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها دارای دبیرخانه مستقلی می باشد .
مسئولیت اداره این دبیرخانه بر عهده مجری نظام پیشنهادها خواهد بود .
– شرح وظایف دبیرخانه نظام پیشنهادها
۱ – راهنمائی پیشنهاددهندگان برای ارائه پیشنهادهای کامل ، کیفی و قابل اجرا .
۲ – تشویق کارکنان به ارائه پیشنهاد .
۳ – تسلط به موضوع پیشنهادها و تقویت روحیه تصویب پیشنهادها در کمیته .
۴ – سرعت بخشیدن دراجرای مراحل نظام پیشنهادها و پیگیری مستمر در رفع مشکلات اجرائی آن .
۵ – تبلیغات ، آموزش و اطلاع رسانی به کارکنان و سایر فعالیت های فرهنگی مناسب بمنظور افزایش آگاهیهای
و ) – وظایف و جایگاه کارشناسان بررسی کننده پیشنهادها
این افراد از میان کارشناسان و مدیران خبره داخل سازمان و با همکاری معاونین ومدیران واحدهای مستقل و متناسب با موضوع پیشنهاد و رشته تحصیلی و تخصص علمی و اجرایی آنان از سوی دبیرخانه نظام پینشهادها انتخاب می شوند .
هر پیشنهاد حداکثر به ۳ کارشناس ارجاع می شود و آنان موظفند در مدت تعیین شده نظرات کارشناسی خود را به دبیرخانه ارسال نمایند .
درقبال خدمات مذکور ، حق الزحمه کارشناسی براساس
ه ۷ – موارد خارج از چارچوب نظام پیشنهادها
- شکایات
- درخواست هائی که به مدیریت مربوط می شود
- مواردی که جزو وظایف جاری فرد باشد مگر آنکه پیشنهاد برای تغییر در رویه انجام کار و در جهت بهبود بوده و یا وظیفه فراموش شده فرد باشد . [ بیش از یک سال بدون پیگیری و بازخواست مسئولین مافوق رها شده باشد] .
- پیشنهادهای مربوط به سازماندهی پرسنل [ عزل و نصب کارکنان]
- تکرار مواردی که در گذشته حل شده یا در محل کار به اجرا گذاشته شده است.
ماده ۸ – شرایط عمومی پذیرش پیشنهاد
- پیشنهاد جدید بوده و جزو فعالیت های در حال انجام شرکت نباشد.
- پیشنهاد باید توجیه فنی ، اقتصادی ، کاربردی و یا کیفی داشته باشد.
- پیشنهاد بایستی قابلیت اجرا داشته باشد
- پیشنهاد باید قابل استفاده در شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان بوده و یا به نحوی به تجهیزات سرمایه ای این شرکت و ارتقای سطح کیفی در صنعت برق کشور مرتبط باشد.
- پیشنهاد در قالب قرارداد کارشناسی و یا پروژه تحقیقاتی قبلا اجرا و یا تصویب نشده باشد.
- ایده های جدید و مناسبی که به هر دلیل قابلیت اجرایی نداشته باشند ، بعنوان ایده غیرقابل اجرا پذیرفته می شوند .
ماده ۹ – فرآیند اجرای کار